INREDNING / STYLING

INREDNING / STYLING


torsdag 31 maj 2012

Laura Ashley igen!!

Har precis sytt några gardiner till en kund från  LAURAASHLEY  Vilken kvalitet !! Helsiden !!



Laura Ashley, född Mountney 7 september 1925 i Merthyr Tydfil, död 17 september 1985 i Coventry, var en walesisk designer som formgav tyger till kläder och heminredning. Laura Ashley-tyger har ofta en romantisk, engelsk, blommig stil.
Hon började med att designa scarfar, inspirerade av den scarf Audrey Hepburn bar i filmen Prinsessa på vift (1953) och startade företaget tillsammans med sin make, Bernard. Det nystartade företaget flyttade till Kent 1954, men höll redan 1955 på att gå under då floden Darent översvämmade det. När deras tredje barn föddes flyttade de till Wales, där Laura Ashley var född och uppvuxen. I slutet av 1960-talet började de långa kjolarna bli moderna igen och en tidning skrev att i en Laura Ashley-klänning så kunde man se lika vacker ut som Katharine Ross i Butch Cassidy and the Sundance Kid. År 1974 öppnade de butiker Paris och i San Francisco och 1975 hade de 1000 anställda runt om i världen.
På sin 60:e födelsedag besökte hon sina barn i Storbritannien, men föll nedför en trappa och dog tio dagar senare.



Ju bättre , ju dyrare, ju snyggare och ju enklare att arbeta med! Denna sanning stämmer faktiskt i detta fall! Nu skriver jag om Laura Ashley igen! Min kärlek till textilier och inredningar i synnerhet började nog, när jag för första gången steg in i en Laura Ashley butik. Kontrasten till Tio Gruppen, hemslöjdstyger och Carl Malmsten som jag vuxit upp med var total. Jag frossade och njöt extra mycket när jag fick möljlighet att besöka deras affärer i London. Där togs svängarna ut ännu mer än hemma i Sverige.
För mycket, för blommigt, kanske t.o.m för gulligt tycker kanske många. Men man behöver ju inte ta hela konceptet, bara välja ut lite av det bästa !!!


Sassa

1 kommentar:

Chris sa...

Så vackert tyg och siden, hur vågar du? Jag skulle vara livrädd för att göra fel!
Jag har sparat massor av gamla L.A kataloger bara för att inredningarna är sååå vackra.
Nu när du berättar så fint om kvalite vågar jag inte fråga om du gillade ngt av Ikea:s blåa kollektion???
Ha en skön helg