INREDNING / STYLING

INREDNING / STYLING


fredag 14 september 2012

Pierre & Peter´s Interior

För mig som efter 14 år i Linköping ( en härlig tid) är tillbaka i min födelsestad. Nyfiken som jag är av naturen, utforskar jag just nu alla stadsdelar och mitt mål är naturligtvis att hitta inredningsbutiker som är väl värda att visa er här på bloggen.


Häromdagen befann jag mig i de fashionabla kvarteren ovanför Strandvägen och i korsningen Torstenssonsgatan / Riddargatan, där ligger Pierre & Peter´s Interior . Sofistikerat,spännande, vågat och helt rätt för den publik de riktar sig till !!
Ni ser de ståtliga sekelskiftes husen som speglar sig i skyltfönstren.!!!!

Intervju med en av ägarna Pierre Hagströmer. ( Utdrag ur en intervju i Sköna Hem 2010 )
Är inredning roligast?
– Ja, det är mångfasetterat och har en otrolig bredd. När jag jobbade med Ikeas reklamfotograferingar, det är ett antal år sedan nu, lärde jag mig bland annat att det är okej att blanda högt och lågt. Det gäller bara att välja rätt saker.
Beskriv din stil.
– En blandning av modern design, antikviteter och konst. Jag gillar samtida konst av exempelvis Håkan Rehnberg, Charlotte Gyllenhammar och Christo. Jag försöker i möjligaste mån ta hänsyn till de yttre förutsättningarna. Ett slott eller en gård ska inte göras om till Djursholmsvilla, det är hemskt.
Hur bor du själv?
– Inte ett dugg asketiskt, jag har svårt att slänga saker. Det är en blandning av antikt, ärvt och supermodernt. Jag är svag för Jonas Bohlin, Thomas Sandell, Gae Aulenti, Harry Bertoia … många!
Tips?
– Ha gärna en stabil grund, till exempel enfärgade soffor, så att du sedan kan skapa din stil med kuddar etc. Gamla äkta mattor är fint, vi själva blir ju också äldre och lite slitna. Engelsmännen har en charmig, shabby stil som svenskar tyvärr är rädda för. Så fort vi ser en skavank ska möbeln bytas ut. Sedan är växter och blommor väldigt viktiga. Svenskt tenns ekollonvaser är fantastiska, sätt fram tio sådana på ett bord med ekollonskott och murgröna blandat med snittblommor. Och kombinera gärna matsal och bibliotek, att äta bland böcker är urhärligt. Böcker är jätteviktigt i inredningen.

Numera heter hans firma Pierre & Peter´s INTERIOR  Väl värt ett besök.

Det känns verkligen att dessa herrar kan sin sak och har en otrolig känsla för stil och smak!

Sassa

Inga kommentarer: